zondag 27 december 2015

Glazen bootjes

Deze glazen bootjes hebben wij in Denemarken laten maken in 2007. Wij waren op vakantie op Klimstrand Camping in Fjerritslev. Op een middag gingen wij een bezoekje brengen aan de ateliers van een glaskunstenares en een kaarsenmaker. Een echtpaar in Brovst, Tranum Lys & Glas.
Gelijk bij aankomst zagen wij een glazen kunstwerk aan de gevel hangen, met bootjes. Na een hele tijd te hebben rond gekeken, en de wens om iets als souvenir mee te nemen, toch maar aan die dame gevraagd, of we het kunstwerk buiten mochten kopen. Liever niet zei ze. Oké, jammer maar helaas. We liepen nog even rond, en ze zag dat we erg teleurgesteld waren. Ze wilde wel 1 voor ons maken. We konden zelf de kleuren mee uitzoeken. Op de dag dat we naar Nederland terug zouden gaan, zijn we eerst daar langs gegaan en hebben we het opgehaald. Het hout dat er achter zit, jut haar man op het strand. Helemáál onze stijl. Je snapt dat we erg laat thuis waren die keer. Want het ophalen ging niet zo snel, ze wilden van alles van ons weten, waarom Denemarken, waarom boten, waarom....

Thuis gekomen moest er een plek worden gezocht. Man bedacht, dat de kleuren mooi uit zouden komen, als er licht doorheen scheen. Daarom zit er een lampje achter, en dient het 's avonds als sfeerverlichting in de gang.

Als je het leuk vindt, kun je hier een kijkje nemen op de site van Tranum.

Gisteren was ik met zoon 3 en dochter in het Statens museum for kunst. Daar zagen we het volgende schilderij van Else Alfelt (1910-1974). Het deed ze denken aan de glazen bootjes van thuis zeiden ze. Dat is zo mooi aan musea, je hebt soms associaties die je niet verwacht.

Hier en hier kun je meer over haar lezen als je dat leuk vindt.
Zal later nog wat meer foto's van het museum laten zien.

1. Wat een bijzonder mooie vakantie souvenir met verhaal!
    Het schilderij is ook prachtig!
    X

2. Mooi om over je prachtige souvenir te lezen!