donderdag 24 november 2016

Patroon




























Vandaag ga ik voor het eerst een haakpatroon delen op mijn blog. Ik haakte deze bloem in 2012 voor het eerst. Lange tijd aarzelde ik om het te publiceren. Maar nu ga ik dan toch de stap wagen. Patronen schrijven is een kunst op zich. Het patroon is ook door mijn zus gehaakt en volgens haar klopt het ook. Ik hoop dat jullie het leuk vinden en een foto mailen mocht je de slinger hebben gemaakt. Of een andere toepassing hebben bedacht. Dan kan ik die hier een keer laten zien.


Rozet/Bloem

Tweed garen Z-eeman, haaknaald 6

Haak 6 lossen en sluit met halve vaste tot een ring.
Haak 3 lossen = 1e stokje en 15 stokjes in de ring. Sluit met een halve vaste in de 3e losse.
Haak 3 lossen (=1e stokje), 1 losse, 1 stokje in de volgende steek, 1 losse, 1 stokje, enz.  Sluit met     een halve vaste in de 3e losse.
Haak 1 losse. Nu in elke opening 2 vasten haken. Sluit met een halve vaste in de 1e vaste.
Haak 4 lossen, sla 1 steek over en in de volgende 1 vaste. *Haak nu 3 lossen, 1 steek overslaan en in de volgende 1 vaste* Herhaal tot je rond bent. Sluit na de laatste 3 lossen een halve vaste in de 1e losse.
Haak een halve vaste in het 1e boogje, in het volgende boogje 5 stokjes, in de volgende een halve vaste, daarna weer 5 stokjes, halve vaste enz. Sluit met een halve vaste op de 1e halve vaste.
Knip de draad af en werk het uiteinde netjes weg in je haakwerk.

Klaar is je bloem/rozet.
Als je het leuk vindt, kun je er een slinger van maken.
Daarvoor heb ik met katoen en haaknaald 3,5 eerst 100 lossen gehaakt, toen een vaste in het middelste stokje van een boogje, 11 lossen en een vaste in het volgende boogje. Daarna 30 lossen en weer een rozet vasthaken. Maak je slinger zo lang als je leuk vindt. Haak aan het eind weer 100 lossen.

De donkergrijze slinger op de foto's is gehaakt met katoen en haaknaald 3. Dan haak je in de ring 20 stokjes. Verder volg je gewoon het patroon. De wit/ grijze is ook op die manier gehaakt.
Dit patroon is helemaal gebaseerd op mijn hand van haken. Het kan best zo zijn, dat je meer of minder steken moet gebruiken, of een andere maat haaknaald, om tot een mooi resultaat te komen. Je mag me natuurlijk altijd mailen om vragen te stellen. Of advies geven voor het schrijven van patronen :-)





7 opmerkingen:

  1. Dank je, een mooi patroon. En die slinger met dat tweed garen...I love it! Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond het zeker leuk. Ik ga het proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ontzettend leuk, vooral die combinatie van dat tweed garen met de donkere kleur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie slinger en mooie hand van haken ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om te zien dat je met ander garen/haaknaald/kleur, een heel ander effect krijgt.
    Bedankt voor het delen van het patroon, ik heb 'm opgeslagen!
    Groet, Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig ontwerp! Proficiat met je eerste keer publiceren van je eigen patroon!
    Ik vind het mooi, en ga het zeker eens proberen.
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen